Volgende organisaties en bedrijven doen het je voor!

Logo-AZ-Nikolaas

AZ Nikolaas

Door de wisselende bezettingsgraad zijn maaltijden in een ziekenhuis moeilijk te proportioneren, met voedselverlies tot gevolg. Via herproportionering en een langere bewaartijd kan AZ Nikolaas het voedselverlies nu tot een minimum beperken.

Logo FoodWasteAward

Logo-De-Winning

De Restjesfabriek

Vzw De Winning Maatwerk is een sociale werkplaats. Met hun innovatieproject de Restjesfabriek willen ze samen met VIVES verschillende recepten ontwikkelen op basis van verliesstromen zoals de steeltjes van paddenstoelen.

Logo FoodWasteAward

Logo Vlaamse overheid

Grootkeukens Vlaamse overheid

De Vlaamse overheid wil een voortrekkersrol spelen in de sector van de grootkeukens. Daarom nam ze de afgelopen jaren haar eigen bedrijfsrestaurants onder de loep. Via metingen en gerichte preventieacties kon het voedselverlies sinds 2012 drastisch worden verminderd.

Logo Foodwin

FoodWIN

FoodWIN is het Europese Food Waste Innovation Network. FoodWIN ondersteunt steden en lokale overheden om hun voedselverliezen te verminderen. In Vlaanderen zette FoodWIn het project Zero Food Waste Flanders op en gaat op zoek naar herbestemming van voedselverliezen en nevenstromen.

Logo-Restorestje

Het Gentse Restorestje

In Gent laten ze niets verloren gaan, ook de heerlijke overschotten op restaurant niet. Stad Gent lanceerde daarom samen met Test-Aankoop het Restorestje. Al meer dan 100 Gentse restaurants doen mee.

Logo FoodWasteAward

logo koelkastinorde.be

Koelkastinorde.be

Voedselverlies thuis kan je makkelijk vermijden door je voeding slimmer te bewaren in je koelkast en diepvriezer. Met de website www.koelkastinorde.be willen FEE en Recupel in samenwerking met OVAM consumenten bewust maken en tips geven.

Logo chefs charter

No Food To Waste

Horeca Vlaanderen roept haar leden op om voedselverlies tegen te gaan. Eind 2016 hebben 367 professionele koks zich reeds geëngageerd om voedselverlies te beperken door het ‘Chef’s charter’ te ondertekenen.

Logo foodwe

Foodwe

Het platform Foodwe biedt voedingsbedrijven en retail de mogelijkheid om voedsel dat nog geconsumeerd kan worden maar niet meer via de klassieke distributiekanalen kan worden aangeboden, te schenken of aan verlaagde prijs te verkopen aan voedselhulp- en sociale organisaties. Sinds de lancering eind 2014 hebben er in België 180 ton voedseldonaties plaats gevonden via de website. 

Logo-Trotec

Trotec

Onder de slogan ‘Where Food becomes Feed’ valoriseert Trotec nevenstromen uit de voedingsindustrie als duurzame grondstof in de mengvoederindustrie.

Logo FoodWasteAward

 

Logo-Brugge

Brugs Foodlab

Stad Brugge richtte via een participatief traject het Brugs Food Lab op. Zij bouwen aan een lokale duurzame voedselstrategie en stelden voedselrichtlijnen op voor de herverdeling en reductie van voedselvoverschotten bij grote, lokale actoren en publieke organisaties.

Logo FoodWasteAward

Logo- Rukub

Rekub

Rekub is een non-profit organisatie die wil strijden tegen de voedselverspilling. In hun pop-up restaurants koken ze uitsluitend met voedseloverschotten en met hun eigen food waste app geven ze ruchtbaarheid aan de problematiek.

Logo FoodWasteAward

Logo-Reo-Veiling

REO Veiling

De REO Veiling is een coöperatieve telersvereniging die meer dan zestig verschillende groente- en fruitsoorten verhandelt voor de versmarkt. Hun voedseloverschotten zetten ze af naar sociale organisaties, voor diervoeder en als natuurlijke bemesting op akkers.

Logo FoodWasteAward

Logo-OCMW-Kortrijk

OCMW Kortrijk 
Food Act

OCMW Kortrijk richtte met Food-Act een voedselhulpteam op van leerwerknemers en een begeleider. Zij staan in voor het ophalen en het herverdelen van voedseloverschotten in de regio.

Logo FoodWasteAward

Logo-eatmosphere

Eatmosphere

Naast het inzamelen van voedseloverschotten voor sociale organisaties zet Eatmosphere in op de sensibilisering van het brede publiek via het ontwikkelen van gastronomische events met overschotten, marketing (bijv. verongelukte speculaasjes), workshops rond fermentatie… en netwerking tussen chefs, sociale organisaties en start-ups.

Logo-Wonky

Wonky

Wonky maakt smaakvolle en gezonde dips bomvol geredde groenten. Zo gaat Wonky de strijd tegen voedselverspilling aan samen met bedrijven uit de voedingsindustrie.

Logo FoodWasteAward

Logo-Proef

Foodlab Proef

Proef! is een foodlab dat durft experimenteren en innoveren. Het is een culinair onderzoeksplatform waar maar liefst zeventig procent van de projecten gebaseerd zijn op het valoriseren van voedseloverschotten.

Logo FoodWasteAward

Logo voedsaam

Voedsaam VZW

VoedSaam vzw is een sociaal distributieplatform actief te Beveren, Lokeren, Sint-Niklaas, Stekene en Temse. Ze bieden voedselhulp via sociale organisaties aan 3.245 kwetsbare inwoners uit het Waasland. 

logo Food pilot

Dry on water

De dry-on-watertechnologie is een nieuwe en energie-efficiënte manier om voeding te drogen. Deze nieuwe techniek werd ontwikkeld door ILVO en biedt perspectieven om reststromen om te zetten tot waardevolle ingrediënten. De innovatieve technologie wordt momenteel getest in vele onderzoekstrajecten voor de valorisatie van groenten en fruit, gaande van witloofwortels, preigroen tot tomaten.

Logo Schenkingsbeurs

De Schenkingsbeurs

De Schenkingsbeurs biedt een oplossing door voedselbedrijven die over onverkochte goederen beschikken (schenkers) in verbinding te brengen met de voedselhulp- en sociale organisaties die op zoek zijn naar schenkingen (ontvangers). Zodoende vergemakkelijkt het voedselschenkingen.

Logo-Depot-Margo

Depot Margo

Depot Margo wil mensen in armoede eigenwaarde geven door hen verse en kwaliteitsvolle producten te bezorgen zoals groenten en fruit. Ze verspreiden o.a. groenteoverschotten van de BelOrta-Veiling via hulporganisaties.

Logo FoodWasteAward

Logo OPTIVEG

OPTIVEG

Het OPTIVEG-project van Flanders’ Food doet onderzoek naar kwaliteitsbehoud van vers versneden groenten onder fluctuerende temperatuur- en O2-condities. Vers versneden groenten worden gekenmerkt door een relatief korte houdbaarheid met grote verliezen tot gevolg. De uitdaging is om de houdbaarheid van deze producten te verlengen door het verlengen van het kwaliteitsbehoud.

Logo-Rabot-op-je-Bord

Sociale kruideniers: Rabot op je bord

‘Rabot op je bord’ is een duurzaam en solidair project dat de toegang tot gezonde voeding wil verhogen voor mensen in armoede. De producten worden vervaardigd met kwalitatieve voedseloverschotten en geoogste groenten van de stadsakker.

Logo FoodWasteAward